čtvrtek 7. dubna 2016

Pomoc při pálení žáhy v těhotenství


Většina z vás už to ode mě slyšela ve videu. Pálení žáhy je pro mě asi největší nepříjemnost v těhotenství. Teda kromě nevolností, na které jsem málem zapomněla, protože naštěstí trvaly jen 3 měsíce.
Kdo nezažil překyselení žaludku neboli pálení žáhy, tak nemá ani tušení jak otravné to může být. Nejhorší je to v noci. Protože jak ležíme ve vodorovné poloze tak je pro žaludeční šťávy mnohem snazší dostat se přes otevřenou záklopku do jícnu. Raději vysvětlím ještě trochu odborně :)
V těhotenství žena produkuje více progesteronu, díky kterému se nám uvolňují svaly, aby miminko mohlo v bříšku pěkně růst. To ale také bohužel uvolňuje již zmíněný svěrač, který uzavírá vstup z jícnu do žaludku. A tak se do jícnu může zpět dostat trochu žaludečních kyselin. S rostoucím bříškem tlačí děloha také na žaludek. A to celé věci k dobru moc nepřidá. Jedinou světlou stránkou na tom je, že díky déle se vstřebávajícím živinám z potravin, má i miminko více času vše zpracovat a tak je to pro něj vlastně prospěšné.

Jakým potravinám je dobré se vyhnout? No, nebude se vám líbit tenhle seznam : čokoláda, všeobecně sladké, pečivo, kořeněná jídla, tučná jídla, káva a kofeinové nápoje a ovocné džusy (ty oplakávám nejvíce). A pak potraviny, které vypozorujete sama. Jako třeba u mě to jsou banány :-/

Tak ale teď k podstatě tohoto článku. Jak se zbavit nepříjemného pálení žáhy? Způsobů je hned několik a každému zabírá něco jiného. Já se chtěla za každou cenu vyhnout nějakým tabletkám či práškům z lékárny. Tak nějak se mi v těhotenství příčí spát do sebe nějaké léky.

První tip který jsem zkoušela je sklenice studeného kravského mléka. Ideálně vypít celou sklenici před spaním. Bohužel mám dojem, že to nezabere ihned a ne na moc dlouho. Ale i tak jsem jen za 7 měsíc těhotenství vypila více mléka než za celý svůj život.


Další tip mi poradil můj otec. Mandle ve slupce. Ty mi občas zabraly ihned po rozkousání pár mandliček, jindy ani po dvou hrstech mandlí. 


Dále jsem četla, že když si lehnete výše, to znamená, že si podložíte hlavu více polštáři, pálení žáhy by mělo přestat. No.. I to jsem zkoušela, ale vykloubit si kvůli tomu krk se mi nechtělo. Já musím mít pod hlavou jen jeden malý polštářek, jinak prostě neusnu.
Dalším dobrým tipem je žvýkačka po každém jídle. Bohužel na to, ale zapomínám, protože mě nejčastěji pálí žáha večer než jdu spát. Ale pokud se mi to stane již přes den, žvýkačka je taková první pomoc.
Také jsem četla, že rozkousat syrový česnek by mělo pomoci. To jsem ale nezkoušela. Česnek mám sice vcelku ráda, ale je to to poslední co bych chtěla cítit z úst v kombinaci se zubní pastou.


Babskou radou je mátový čaj. Ten jsem popravdě ještě nezkoušela, ale protože příchuť máty je i ve žvýkačkách a tabletkách rennie, které mi pomáhají, tak věřím, že to zabere.
Protože se mi ale pálení žáhy v osmém měsíci rapidně zhoršilo a přírodní léky mi sice pomohly, ale jen na krátkou dobu. Rozhodla jsem se tedy vydat pro pomoc do lékárny a poradila se, které tabletky v třetím trimestru těhotenství mohu bez obav používat. Paní lékárnice mi poradila tabletky rennie, které mi i doporučovala moje gynekoložka. A světe div se, zabírají okamžitě a na dlouhou dobu. 
V lékárnách pravděpodobně narazíte i na další varianty. Vždy ale řekněte v jakém jste měsíci těhotenství a poraďte se s lékárnicí i doktorem.

Byť nerada tak s poraženou hlavou, ale bez pálení žáhy, uznávám, že přírodní medicína je fajn, ale účinnější jsou léky. Určitě ale nejprve vyzkoušejte ty domácí tipy, třeba zrovna vám zaberou nejlépe. 

16 komentářů:

  1. Domi... ja měla paleni žáhy během těhotenství každodenně a ted po dvou letech po těhu.. je to i tak moje každodení rutina... Hlavně když piji štavu či nějakou neperlivou minerálku a o alkoholu se ani nebavím.. po těhu alkohol nemůžu ani cítit... a před těhu jsem docela dost bumbala a po těhu jaokby utalo.. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A jéje.... no tak tim, že se všechno nevrátí na úplně stejné místo po těhotenství tak se to asi stát může... Já už se nemůžu dočkat až si dám víno :D takže to by mě teda naštvalo, kdybych to měla i pak :-/

      Vymazat
    2. Domi, víno můžešm i během těhu... :) ale max tak jednu skleničku... :) mě to třeba dr v těhu doporučila taky.. :)

      Vymazat
    3. Domi, víno můžešm i během těhu... :) ale max tak jednu skleničku... :) mě to třeba dr v těhu doporučila taky.. :)

      Vymazat
  2. Ahoj! Jsem moc ráda, že píšeš i blog, píšeš čtivě a baví mě to, proto se sem ráda vracím.
    Co se týká videí, dobře ti rozumím, je to bezva. Napadlo mě, jestli nechceš natočit třeba svou ranní/večerní rutinu v těhotenství? Vím, že na to asi vůbec nemáš čas nebo to třeba ani točit nechceš, v tom případě to samozřejmě nevadí, jen mě to napadlo, kdybys neměla ty sama třeba nápad, co točit :)
    Hezký den, MC :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě jsem tyhle videa chtěla natočit :) jsou ale v pořadí, tak uvidím jestli je stihnu než porodím :)

      Vymazat
  3. Nic si z toho nedělej, myslím, že Rennie je ještě to nejmenší zlo (co se týče léků), co do sebe v těhotenství dostáváš :-) A co se týče těch chutí, tak je pravda, že se po těhotenství změní (jak píše paní/slečna výše). Já milovala luštěniny a teďka bych se bez nich zcela obešla... Banány nemůžu pomalu ani cítit :-D Ale alkohol můžu pořád, takže dobrý :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :D no uvidíme jak to budu mít já... Já před těhotenstvím zbožňovala maso a teď si připadám jako vegetarián.. Tak uvidíme zda se ze mě stane zase masožravec či ne :)

      Vymazat
  4. Ahoj Domisha, neviem či sa to u vás v ČR dá zohnať (v Tescu možno), ale na SK sa predáva minerálna voda Fatra, ktorá na to veľmi zaberá:) ak nájdeš vyskúšaj:)

    OdpovědětVymazat
  5. Ahoj, já papala rennie. Nic jiného mi nezabralo a narodila se mi neskutečně vlasatá holčička :D Ještě nebyla ani pořádně venku a už PA křičela ,, ježiši ta má, ale vlasů " :D na to nikdy nezapomenu :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. no slyšela jsem, že celkově, když máš hodně časté pálení žáhy, že se pak narodí vlasaté miminko :D ale to je možná jen babská povídačka

      Vymazat
  6. Ahoj Domčo :) ,bude i video co si balíš do porodnice(taška)?Vím,že jsi o tom mluvila,tak se chci zeptat :) .Jinak parádní blog;) .S pozdravem.L

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. určitě bude, natočila jsem ho teď v pátek... takže pravděpodobně ve středu ho vypustím :)

      Vymazat
  7. Já teda vůbec nevim, co to je za pocit to "pálení žáhy" :D tak nevím, jestli jsem to nikdy neměla, nebo to naopak zažívám běžně, akorát to nepoznám :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. já si myslela, že jsem to už někdy měla, ale ne... je to fakt hooodně nepříjemné pálení v krku, cítíš, že ti jdou ty šťávy nahoru a občas ne jen šťávy :-O bleee :D

      Vymazat